Mapa

Szlak niebieski: Zabierzów - Mników

Dystans: 17.2 km Czas: - h

Szlak niebieski Zabierzów: PKP- 1,2 Zbrza (szlak czarny) 4,5 -  Kleszczów 5,7 - Brzoskwinia 8,8 - Chrosna 11,1- Mników Skały 14,9 - Mników MPK 17,2 km

Szlak rozpoczyna swój bieg przy stacji kolejowej w Zabierzowie. Kierując się na zachód, mijamy restaurację oraz nieczynny kamieniołom, na którego dnie utworzył się staw. Dalej podążamy równoległym szlakiem dydaktycznym o profilu geologiczno-przyrodniczym utworzonym przez Zespół Jurajskich Parków Krajobrazowych. Dochodząc do miejsca zwanego Amfiteatrem, znajdujemy się w jednej z krain wyznaczonych w ramach tzn. Jurajskiego Raju. Mijając parking restauracji, wchodzimy na czerwony szlak spacerowy. Prowadzi on przez wierzchowinę Garbu Tenczyńskiego. Po lewej stronie naszym oczom ukaże się charakterystyczny punkt orientacyjny - radar obsługujący lotnisko w Balicach, zwany od swego kształtu "zapałką". Na naszej trasie mijamy rozczłonkowany wąwóz i schodzimy do Wąwozu Zbrza. Wąwozem wracamy wierzchowiną garbu, na drogę do Kleszczowa. Gdy już do niego dotrzemy, na dużym skrzyżowaniu, z pętlą autobusową, skręcamy w prawo. Mijając zabudowania wsi po około 150m., za kościołem odbijamy w prawo w polną drogę (uwaga na brak oznakowani !). Po kilkudziesięciu metrach skręcamy na południe w polną ścieżkę. Zataczając łuk dochodzimy do miejscowości Brzoskwinia. Tuż przed remizą skręcamy w boczną uliczkę w lewo. Przed nami kolejna atrakcja - malownicza Dolina Brzoskwinki. Zachwycająca jurajska rzeźba została odsłonięta dzięki staraniom mieszkańców. W dolince została wytyczona ścieżka spacerowo - dydaktyczna, wzbogacona tablicami informacyjnymi oraz miejscami wypoczynkowymi. Przechodząc koło parkingu podążamy główną drogą. Za kapliczką wzniesioną na miejscu cmentarza cholerycznego, kierujemy się boczną uliczką w lewo. Dalej mijamy wiadukt, skręcamy w prawo i podążając równolegle do autostrady, leśną ścieżką schodzimy kolejnej atrakcji trasy - do Wąwozu Półrzeczki. Tutaj znowu możemy podziwiać  powstałe w górnojurajskich wapieniach, zjawiskowe formy krasowe. Podobnie jak w Dolinie Brzoskwinki, także i tutaj, podczas wyprawy możemy napotkać amatorów wspinaczki i ekstremalnej jazdy na rowerze. Poza stromymi zboczami skalnymi, wywierzyskami, warto podziwiać występujące tu jaskinie - Jaskinia na Łopiankach. Wejście do jaskini zasłania pokaźnych rozmiarów blok skalny. Podążając dalej za szlakiem, mijamy domostwa i skręcamy w lewo na szosę. Na pobliskim parkingu znajdują się tablice informacyjne wraz mapami szlaków. Kierując się szlakiem na południe, docieramy do jednej z najbardziej znanych atrakcji tego obszaru - Dolinki Mnikowskiej. Mierzący 2 km skalny kanion został objęty ochroną poprzez utworzenie tu rezerwatu przyrody. Imponujące ściany skalne mierzą miejscami nawet 80m. W środkowym odcinku doliny, we wnęce skalnej znajduję się polanka i górujący nad nim, malowany na zboczu skalnym wizerunek Matki Boskiej Skalskiej. Nieopodal ołtarza znajduje się wejście do 82 metrowej jaskini o nazwie Nad Matką Boską. Wracając na szlak, leśna ścieżka doprowadza nas do drogi asfaltowej i zabudowań wsi Mników. Na niewielkim szczycie możemy dostrzec zabudowania dworskie - dziś siedzibę zgromadzenia Albertynek. Skręcając w prawo, koniec szlaku znajduję się przy przystanku autobusowym, tuż za budynkiem szkoły.

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.